Wywiad z twórcą Elefanta.pl - Piotrem Krawcem
 Oceń wpis
   
Jakiś czas temu pisałem na wnet o pierwszym polskim projekcie social browsing, jakim jest Elefanta.pl. Dziś mogę Wam zaprezentować wywiad z Piotrem Krawcem, twórcą tego serwisu. Zapraszam!

logo elefanta

Elefanta.pl - rekomendujemy ulubione strony internautów

Piotr Wrzosiński: Jakie są źródła pomysłu na elefanta.pl? Dlaczego postawiliście właśnie na social browsing?

Piotr Krawiec: Światowe zasoby Internetu szacuje się na blisko 25 miliardów stron. Jak wiele z nich zna typowy internauta? 50, 100, może 500??? Czy to świadczy o tym, ze pozostałe są mało wartościowe lub nieciekawe? Oczywiście, nie. A dlaczego z nich nie korzystamy? Bo ich nie znamy, nie są wypromowane.
Poszukując treści w sieci internauci korzystają przede wszystkim z wyszukiwarek, które w celu skatalogowania oraz indeksowania stron używają robotów internetowych - czyli maszyn. Ma to wiele zalet, jednak także poważną wadę - pomija się aspekt jakościowy katalogowanych stron. Dzięki odpowiednim zabiegom, takim jak chociażby pozycjonowanie, często strony o wątpliwej jakości znajdują się wysoko w wynikach wyszukiwania w wyszukiwarkach.
Dlatego korzystanie z tych narzędzi nie zawsze przynosi pożądane rezultaty, a trwa coraz dłużej. Brak czasu oraz chęci przeglądania samodzielnie setek wyników wyszukiwania przez internautów, powoduje, ze ograniczamy się do najlepiej wypromowanych pierwszych 10, 20 stron.

Alternatywą dla szukania jest znajdowanie oraz projekty określane mianem „social bookmarking” (my proponujemy polski odpowiednik linkowarki internetowe), które narodziły się kilka lat temu w USA i stały się bardzo popularne wraz z pojawieniem się trendu Web 2.0 – serwisy, w ramach których użytkownicy tworzą i dostarczają treści.
Powyższe projekty charakteryzują się tzw. społecznymi mechanizmami wyboru – to znaczy, że ludzie gromadząc ciekawe strony w ramach serwisów temu celowi dedykowanymi, dokonują oceny gromadzonych stron właśnie poprzez ich wybór. Dzięki temu tworzone są rankingi popularności wartościowych i ciekawych stron. Im więcej osób zapamiętuje bowiem daną stronę, tym jej pozycja w rankingu rośnie, gdyż to oznacza, że jest wybierana przez wielu internautów i że warto ją rekomendować innym.

A jeżeli chodzi o powody biznesowe, to są trzy. To bardzo interesujące projekty, istnieje nisza na polskim rynku i wreszcie rośnie popularność projektów web 2.0, także w Polsce.
Dodatkowym powodem były także potrzeby własne pomysłodawców, którzy dotychczas korzystali z zagranicznych rozwiązań.

PW: W czym elefanta.pl jest lepsza niż StumbleUpon czy Flock?

Piotr Krawiec: Elefanta jest lokalnym, polskim rozwiązaniem – w związku z czym odpowiada potrzebom polskich internautów, co przejawia się choćby dużym udziałem stron polskich w stosunku do zagranicznych. Ponadto Elefanta jest kompilacją kilku projektów oraz naszych własnych pomysłów wspartych siedmioletnim doświadczeniem. Posiada także zdecydowanie lepszą grafikę oraz naszym zdaniem lepiej jest rozwiązana kwestia animowania społeczności wokół serwisu.

PW: Jak macie zamiar promować serwis?


Piotr Krawiec: Będziemy focusowali się przede wszystkim na narzędziach, które oferują dobrą relację efektywności do ceny.

PW: Czy do elefanty będą dodawane kolejne funkcjonalności a jeśli tak, to jakie?

Piotr Krawiec: Tak, oczywiście, ale na razie nie będę zdradzał szczegółów.

PW: Czy macie już jakiegoś inwestora?

Piotr Krawiec: W biznes planie przewidzieliśmy rozmaite wydatki, które finansujemy z zaplanowanego budżetu - kapitały własne.
Nie mniej jesteśmy otwarci na propozycje, ale nie jest to dla nas być albo nie być.

PW: Jak w takim razie zamierzacie finansować Elefantę?

Piotr Krawiec: Plany są następujące. Chcemy postawić na dualny model przychodowy: reklamy oraz konta Premium. Zacznę od drugiej formy. Jak pokazują badania oraz praktyczne przykłady np. największego serwisu społecznościowego - Fotka.pl (ponad 5 mln zarejestrowanych użytkowników), także w Polsce można już generować całkiem spore przychody z tego źródła. Co prawda na razie grupa internautów, która jest skłonna zapłacić za treści lub po prostu chęć wyróżnienia się w ramach serwisu jest relatywnie mała i stanowi około 1 do 3% ogólnej populacji internautów (liczbowo to ok. 150 do 400 tysięcy, liczby wahają się w zależności od serwisu). Jednak jak pokazuje przykład Fotki, nawet tak "niewielka" grupa jest w stanie wygenerować duży przychód – nawet 40-50% ogólnych przychodów serwisu. W przypadku Fotka.pl planowane przychody na ten rok to ponad 4,5 mln zł. To pokazuje potencjał kont Premium.

Jeżeli chodzi zaś o reklamę, to elefanta.pl jest doskonałym przykładem projektu, dzięki któremu reklamodawcy mogą w sposób w nowatorski dotrzeć do bardzo skrupulatnie zidentyfikowanej i wyselekcjonowanej grupy docelowej, określanej nie tylko na podstawie typowych danych demograficznych jak wiek, płeć, miejsce zamieszkania, ale także na podstawie nowych, unikatowych danych, takich jak: zainteresowania, zwyczaje czy upodobania internautów.

Dzięki Elefancie marketerzy mogą jeszcze lepiej poznać swoją grupę docelową, mogą np. dowiedzieć się co ludzie, którym chcą powiedzieć o swoim produkcie lub usłudze lubią robić, jakie mają zainteresowania, jak spędzają czas wolny, itd. Dzięki takiemu podejściu zyskują ogromną, dodatkową wiedzę, której nie mają ich konkurenci. To powoduje, że mogą dotrzeć w sposób skuteczny, a jednocześnie nieinwazyjny z reklamą do grupy docelowej. W Polsce takie podejście dopiero zaczyna być popularne; jednak na zachodzie, gdzie wiele branż i segmentów rynków jest w fazie dojrzałej, przez co walka o klienta stoi na dużo wyższym poziomie, jest już codziennością.

Z mojego marketingowego doświadczenia oraz zaprzyjaźnionych marketerów, wynika, że taka bogata wiedza o potencjalnych klientach jest nie tylko czymś oczekiwanym, ale coraz częściej wymaganym. Dzięki takiej wiedzy dobry marketer może budować przewagę konkurencyjną.

PW: Jakie zamierzacie wprowadzić formy reklamy?


Piotr Krawiec: Jeżeli chodzi o formy reklamy, to będą one ustalane indywidualnie – w zależności od potrzeb klienta. Elefanta.pl w oczywisty sposób nie będzie wykorzystywała form agresywnych, typu: top layer czy interstitial, co nie znaczy „mniej skutecznych". Dzięki dodatkowej wiedzy o potencjalnych klientach, o której mówiłem wcześniej, reklamodawcy mogą w sposób unikatowy, nie przeszkadzający użytkownikom w korzystaniu z portalu, zaprezentować swój produkt czy usługę. Będzie to reklama, a właściwie w odpowiedni sposób podana informacja o produkcie, która jest praktycznie nieinwazyjna, a jednocześnie doskonale wpisująca się w potrzeby oglądających ją internautów.

PW: Czy będziemy mogli Cię zobaczyć na spotkaniach branżowych (kiedy i jakich)?

Piotr Krawiec: W miarę możliwości i wolnego czasu, oczywiście. Na koniec, chciałbym wspomnieć, że Elefantę, zaledwie w ciągu dwóch tygodni po starcie, odwiedziło ponad 15 tysięcy unikalnych użytkowników. Co ważne, otrzymaliśmy już pierwsze propozycje od reklamodawców. To dobry prognostyk na przyszłość, bowiem praktycznie nie zdarza się, aby na tym etapie przedsięwzięcia istniało zainteresowanie z ich strony.

PW: Pewnie przyszli z wnet. Dzięki za rozmowę.
Komentarze (4)
Jak blip wygrał z SecondLife i... Znalazłem całkiem fajny blogoid...

Komentarze

2007-11-23 12:23:49 | 78.40.232.* | pie
Re: Wywiad z twórcą Elefanta.pl - Piotrem Krawcem [1]
cest yakshamash skomentuj
2007-11-25 09:54:06 | *.*.*.* | pwrzosin
It should be "cześć jak się masz". At this blog you may leave comments in English or
French if you wish. For English news about Polish Internet, please check
http://socialwebs.pl, the interview below will be translated and published there
soon. skomentuj
2009-01-09 09:28:58 | 213.180.137.* | Geri
Re: Wywiad z twórcą Elefanta.pl - Piotrem Krawcem [1]
część kategorii w Elefancie jest skopiowana dokładnie z Katalogu Onetu, np. Gry. I
nie tylko kategorie sa takie same - również strony i opisy. Użytkownicy, którzy to
dodawali to chyba więc jakaś ściema :( Wszyscy wpadli na pomysł, żeby kopiować z
Katalogu?!?! skomentuj
2009-01-21 22:43:08 | 91.189.72.* | gubi
A jak się dokładnie przyjrzeć to jakaś (znaczna?) część zarejestrowanych internautów
jest dziwnie podobna do siebie, nie mówiąc o dodanych linkach z automatu. Nic nie
mówię, ale koledzy daleko tak nie pojadą... skomentuj
Ankieta
Co stanie się z telewizorami?
Zostaną wyparte przez komputery PC
Przejmą funkcje komputerów PC
Razem z PC znikną z rynku
Będą się rozwijać niezależnie od komputerów
Nie mam zdania na ten temat
Mam inne zdanie (komentarz pod wpisem)
O mnie
Piotr Wrzosiński
Piotr Wrzosiński
Najnowsze wpisy
2011-10-03 10:41 W zeszłym tygodniu pod nowym adresem
2011-09-25 18:20 Minął kolejny tydzień
2011-09-19 11:07 Podsumowanie tygodnia
2011-09-12 13:37 Przedruk i przeprowadzka
2011-09-02 17:36 Wybierz swój e-book!
Najnowsze komentarze
2015-02-24 18:33
KamilDawid:
Minął kolejny tydzień
Mam nadzieje, że to nie będzie koniec bloga. Zapraszam
2014-10-08 04:36
Thank you:
Nie ukradliśmy tego HTC z Windows Mobile. Serio.
Thank you http://gamesfree4flash.blogspot.com/[...]
2014-10-08 04:34
Thank you:
Nie ukradliśmy tego HTC z Windows Mobile. Serio.
Thank you http://downloadgamesair.blogspot.com/[...]