Social Media HERO w każdej firmie!
 Oceń wpis
   

W poprzednim wpisie przekonywałem, że zatrudnianie specjalistów social media jest błędem. Często są oni niekompetentni i stanowią duże ryzyko dla reputacji marki. Anemiczne odpowiedzi potwierdzają tą tezę bardziej niż mógłbym przypuszczać.

Jacek Gadzinowski trafnie rozpoznał się jako bohatera jednego z przykładów. W swoim komentarzu nie odpowiada na żaden z zarzutów. Nieśmiale zauważa jednak:

“Wszystko zależy, kto jakie ma potrzeby - czy potrzeba wsparcia zewn.”

Rozumiem więc, że Jacek dokonuje profesjonalnej analizy potrzeb klienta. Następnie stwierdza, że nic tu po nim i grzecznie przeprasza. Oby tak było.

Bardziej rozbudowaną i zdecydowaną odpowiedź napisał Dominik Szarek. Dominik pisze:

“Piotrek, w zdecydowanej większości się z Tobą zgadzam, ale ten tekst jest dość dziurawy. Zapominasz o bardzo dużej grupie osób, którzy bez odpowiedniego nakierowania, wskazówek i przeszkolenia nie są w stanie ruszyć z działaniami w social media...”

W swoim wpisie na webshake.tv, Dominik dodaje też:

“No to udać się po poradę do tych specjalistów, czy nie?
TAK, jeśli nie łapiesz internetu, działasz w zupełnie innej branży i nie masz w swojej firmie nikogo, kto to potrafi, nie znasz mechanizmów działania popularnych serwisów społecznościowych (nie, nie we wszystkich chodzi o wrzucanie fotek) i nie wiesz jak się do tego zabrać.”


Niestety, obie odpowiedzi utwierdzają mnie w przekonaniu, że dostępni w Polsce specjaliści w przeważającej większości są po prostu niekompetentni. Niekompetentny konsultant jest zaś gorszy niż zaraza. Zabierze pieniądze, narobi kłopotów i ucieknie.
Jeśli nie łapiesz Internetu, działasz w zupełnie innej branży itd. itp. NIE ZATRUDNIAJ SPECJALISTÓW SOCIAL MEDIA.

Weź lepiej przedostatni, wakacyjny numer Harvard Business Review i przeczytaj artykuł “Empowered”.

Josh Bernoff i Ted Schadler z Forrester Research prezentują tam koncepcję HEROes Compact.
To model, który pozwala zidentyfikować w Twojej firmie pracowników, którzy chcą i potrafią stać się twarzą firmy w social media oraz wprowadzać innowacje.

HEROes Compact polega na umowie między trzema stronami. Posiadający odpowiednią wiedzę (narzędzia) i chęci pracownicy (HEROes - Highly Empowered and Resourceful Operatives) podejmują innowacje. Ich kierownicy zgadzają się na to i zapewniają wsparcie ze strony działu IT. Dział IT zapewnia odpowiednie narzędzia i chroni przed ewentualnym ryzykiem.

hero compact

Źródło: Forrester Research


Forrester Research zbadało 5000 pracowników, szukając wśród nich potencjalnych HEROes. Identyfikowano ich badając dwa wymiary. Pierwszy dotyczył kultury organizacji (czy czujesz się motywowany do samodzielnego rozwiązywania problemów w pracy?). Drugi umiejętności praktycznych (czy używasz w pracy pobranych samodzielnie, nieautoryzowanych przez kierownika aplikacji? czy używasz nieautoryzowanych stron wymagających logowania?).
Wśród wszystkich badanych, aż 20% to potencjalni HEROes. W firmach technologicznych aż 37% pracowników chce i potrafi informować o Twojej firmie w social media. W działach marketingu i sprzedaży HEROes to aż 35% pracowników.

Stosując HERO Compact firma zyskuje potencjał innowacji i nadąża za internetowymi nowościami - tak jak nadążają za nimi zainteresowani tematem pracownicy. Menadżerowie chwalą udane działania i nie karzą nieudanych eksperymentów. Dział IT zapewnia bezpieczeństwo i skalowalność rozwiązań.

Zamiast zatrudniać zewnętrznych specjalistów, lepiej poszukać w swojej firmie pracowników, którzy lubią nk.pl, blip czy facebooka. Oni na pewno są na bieżąco z trendami na ich rynku i wśród ich Klientów. Choć prawdopodobnie nie czytają Techcrunch, wiedzą wszystko o produktach i usługach swojej firmy. Są prawdziwi i... nie trzeba ich zatrudniać. Ucieszą się, że mogą korzystać ze swoich ulubionych narzedzi w pracy. Tymczasem administratorzy firmowej sieci będą mogli skoncentrować się na swojej pracy, zamiast po raz kolejny blokować “nielegalne” Gadu-Gadu.

Czy to naprawdę działa? Bernoff i Schadler przytaczają sporo przykładów. Najbardziej znany to pomoc świadczona Klientom przez pracowników BestBuy za pośrednictwem Twittera: Twelpforce.

HEROes dostarczają swoim firmom także mniej oczywistych innowacji. Black & Decker korzysta teraz w swoich szkoleniach z nadesłanych przez pracowników filmów z narzędziami Black & Decker w roli głównej.

Firma ubezpieczeniowa Aflac pomaga księgowym i kadrowym w korzystaniu ze świadczeń za pośrednictwem własnej społeczności Duck Pond (200 tys. użytkowników), zaś swoim sprzedawcom pomaga za pomocą innego wewnętrznego serwisu społecznościowego, The Buzz (korzysta z niego 2 800 sprzedawców miesięcznie).

Takie pomysły nie rodzą się w głowach zewnętrznych specjalistów, nie piszą o nich na blogach poświęconych gadżetom. Żeby wdrożyć podobne innowacje oprócz znajomości internetowych trendów, trzeba mieć wiedzę z wewnątrz organizacji.

Przeczytaj więcej o HEROes. Może znajdziesz ich w swojej firmie?

Komentarze (6)
7 powodów, aby nie zatrudniać... Wnet w Magazynie Mediafun

Komentarze

2010-08-23 01:37:23 | 82.210.140.* | Jacek Gadzinowski
Re: Social Media HERO w każdej firmie! [0]
@Piotr - Anemicznie? Może po prostu, nie samym SM człowiek żyje albo nie poczuwam
się do wypowiadania się w imieniu innych, którzy może mają inne zdanie lub pogląd na
sytuację.

Kto robi to lepiej? Insighterzy są niezbędni do sukcesu każdych takich działań,
niezależnie kto je prowadzić będzie. To podstawowa kwestia, czy chcą w tym
uczestniczyć. Następna - czy dana firma jest w ogóle gotowa na SM, inaczej może
wyrządzić sobie więcej szkód niż pożytku. Tak, dokładnie przekazuje, jeśli ktoś
oczekuje odpowiedzi w tym zagadnieniu.

W kwestii #3000 nie raz już się wypowiadałem (na co to i po co), w kwestii "konta"
również. Za agencje - proszę kieruj pytania, do nich. Jeśli to nie wystarcza/nie
jesteś usatysfakcjonowany, nie poradzę na to. skomentuj
2010-08-23 16:34:17 | 77.252.105.* | Blackjack
Re: Social Media HERO w każdej firmie! [0]
Jest jak najbardziej możliwe, żeby pracownicy samodzielnie promowali firmę/jej
produkty w SM, ale nie jest wcale łatwo ich do tego namówić. Powodem może być na
przykład konflikt interesów- ja promuje firmę w SM, a co firma zrobi dla mnie?,
rozdzielenie praca/życie prywatne, posądzenia kolegów o "lizusostwo", obawa o utratę
wiarygodności w społeczności - promujesz firmę dla której pracujesz? Konsultant
zewnętrzny nie ma takich oporów, bo to jego "job" i łatwiej go rozliczać. A co do
niekompetencji to jest ona powszechna jak ospa w przedszkolu niezależnie od profesji. skomentuj
2010-08-24 14:47:28 | 77.254.184.* | Przemek Komorowski
Re: Social Media HERO w każdej firmie! [0]
Z Twoim poprzednim wpisem się zgadzam, z tym już nie do końca.

Zgadzam się, że HEROsów trzeba szukać we własnej firmie, ale to, że Pani Jadzia z
księgowości świetnie sobie radzi na NK, nie znaczy, że tak samo poradzi sobie z
firmowym kontem.

Rolą prawdziwego specjalisty jest poznanie firmy i zidentyfikowanie wszystkich
punktów styczności klient-firma, a następnie połączenie tego w sensowną całość i
uczynienie firmy bardziej "social".

Pisanie na FB, czy też zorganizowanie BOK na Twitterze to efekt finalny pracy
specjalisty. Jego rolą jest zaplanowanie działań (chociażby ramowych), opracowanie
wytycznych dot. treści etc. Jeżeli Pani Jadzia z księgowości ma jakieś pojęcie na ten
temat, to niech się tym zajmie - nie widzę przeszkód. Ale jeżeli nie, to warto
poszukać kogoś, kto pomoże Pani Jadzi.

Podajesz przykład Aflac i piszesz "Takie pomysły nie rodzą się w głowach zewnętrznych
specjalistów" - otóż rodzą się. Ale nie w głowach osób, dla których społeczności to
Facebook + kilka innych dużych serwisów. Na zachodzie są firmy, które zajmują się
budowaniem społeczności i mówiąc o tym nie myślą w ogóle o FB.

W Polsce również znalazłbyś kilka takich firm, ale dominują agencje social media,
którym w większości przypadków zależy na szybkim nabiciu fanów, żeby klient był
zadowolony. Nie zwracają uwagi na inne aspekty obecności w SM, takie jak np.
zorganizowanie BOKu via Blip, czy też stworzenia systemu, w którym klienci pomagają
sobie nawzajem (co może doprowadzić do spadku ilości zapytań do BOK).

Ci "specjaliści od SM" to często osoby, dla których "social media" ograniczają się do
fejsa, blipa/twittera i do tego, że oni tam coś napiszą kilka razy w ciągu dnia.
Takich specjalistów należy się wystrzegać. skomentuj
2010-08-27 16:58:02 | 95.48.63.* | Radoslaw Knap
Re: Social Media HERO w każdej firmie! [2]
@Piotr, tekst (poprzedni) i ten artykuł z HBR swoja drogą jest ciekawy jako element w
dyskusji kto ma się zajmować firmowym SM. Jednak tę, dość jednostronną krytykę
odbieram jako tekst trochę w stylu "nie zatrudniajcie INNYCH specjalistów bo JA
jestem niezależny i nie notuję wpadek". A może właśnie lepsi są ci co wpadki
zaliczyli (oby na własnym poletku a nie w imieniu klienta), umieją się przyznać i
wyciągnąć wnioski na przyszłości ?

Poza tym, krytyka tego, że "ci Polscy specjaliści" wzorują się jedynie na
zagranicznych przykładach mnie nie rusza. Sam Pan Piotr dla odmiany..cytuje
amerykańskich autorów w swoim kolejnym tekście. skomentuj
2010-08-27 20:14:44 | *.*.*.* | pwrzosin
@Radosław Knap
Dzięki za informację zwrotną. Faktycznie może to wyglądać jak konkurencyjna walka,
ale ja nie startuję w tej konkurencji.
Co do polskich specjalistów - nie są wcale gorsi od amerykańskich, wszyscy są do bani
- widocznie taka branża. HBR rzadko ma przykłady z Polski. Wnet prawie zawsze, bo to
polski blog. skomentuj
2010-09-12 13:16:50 | 41.178.177.* | Jacek Gadzinowski
@Radek - Mnie powiem szczerze ani ziębi ani grzeje, to nie moja konkurencja. ;))
SM moge traktować jako hobby, i jakoś nie spiesze sie stawać w szranki.

Ale to dobrze że Piotr przedstwia taki punkt widzenia, łatwo nie jest.
krytyka się przydaje - ważne by wyciagać wnioski... skomentuj
Ankieta
Co stanie się z telewizorami?
Zostaną wyparte przez komputery PC
Przejmą funkcje komputerów PC
Razem z PC znikną z rynku
Będą się rozwijać niezależnie od komputerów
Nie mam zdania na ten temat
Mam inne zdanie (komentarz pod wpisem)
O mnie
Piotr Wrzosiński
Piotr Wrzosiński
Najnowsze wpisy
2011-10-03 10:41 W zeszłym tygodniu pod nowym adresem
2011-09-25 18:20 Minął kolejny tydzień
2011-09-19 11:07 Podsumowanie tygodnia
2011-09-12 13:37 Przedruk i przeprowadzka
2011-09-02 17:36 Wybierz swój e-book!
Najnowsze komentarze
2015-02-24 18:33
KamilDawid:
Minął kolejny tydzień
Mam nadzieje, że to nie będzie koniec bloga. Zapraszam
2014-10-08 04:36
Thank you:
Nie ukradliśmy tego HTC z Windows Mobile. Serio.
Thank you http://gamesfree4flash.blogspot.com/[...]
2014-10-08 04:34
Thank you:
Nie ukradliśmy tego HTC z Windows Mobile. Serio.
Thank you http://downloadgamesair.blogspot.com/[...]