Naspers kupuje polski Internet. Kosztował 4,2 mld PLN.
 Oceń wpis
   

logo polskiego internetu

Naspers – firma z Republiki Południowej Afryki kupuje sobie cały polski Internet. Zaczęło się od Gadu-Gadu, następne jest Allegro.

14 grudnia 2007 zakończyły się zapisy do sprzedaży akcji spółki Gadu-Gadu na wezwanie złożone przez należace do Naspers MIH Poland Holdings. Firma ma teraz w ręku 55% akcji właściciela największego w Polsce komunikatora internetowego. Po wezwaniu liczy na przejęcie pełnej kontroli nad spółką i wyprowadzenie GG z warszawskiej giełdy. Potrzeba im do tego 80% akcji, w rękach małych akcjonariuszy było ich około 27%, więc plan może się powieść. Wycena Gadu-Gadu to 400 mln PLN.

Kontrolując Gadu-Gadu ma się miesiąc w miesiąc dostęp (wszystkie liczby z Megapanelu) do prawie 6 milionów polskich internautów, czyli 47 % polskich internautów. To prawie tyle ile ma gazeta.pl i więcej niż wikipedia czy YouTube. Co więcej, aplikacja komunikatora jest uruchomiona przez średnio 60 godzin i 20 minut w miesiącu.

Wczoraj Reuters podał że właściciel MIH Poland Holdings zaoferował ponad 750 mln funtów (3,77 mld PLN) za QXL Ricardo, firmę, której głównym biznesem jest największa w Polsce platforma aukcyjna Allegro.pl. W Polsce do QXL Ricardo należą także PayBack (m.in. Payback.pl. otomoto.pl, otodom.pl) oraz Ceneo S.A (ceneo.pl).

Plotki o potencjalnym przejęciu QXL pojawiły się już w listopadzie, jednak nikt nie wiedział kto jest tajemniczym oferentem. Ze względu na popularność Allegro.pl, firmą byli zainteresowani także giganci – amerykański eBay i chiński Alibaba.com. Jak się jednak okazuje, QXL Ricardo zmieniający właśnie nazwę na Tradus ma zamiar przyjąć ofertę Naspers.

Po przejęciu Allegro Naspers uzyska w Polsce absolutną dominację na rynku. Platforma aukcyjna dociera bowiem do 53,55% użytkowników Internetu w naszym kraju i jest czwartą najpopularniejszą witryną w Polsce. Allegro to w Polsce synonim handlu internetowego, zwyciężające w konkurencji z polską wersją eBay. Obroty tej platformy dorównują hipermarketom - to 2,5 mld złotych rocznie. Dwa razy tyle co cała sieć Żabka.

Oczywiście, Allegro i Gadu-Gadu mają bardzo dużą współoglądalność, jednak ich połączony zasięg reklamowy jest porównywalny jedynie z Google.

Czy od piątku mamy nowego hegemona?
Komentarze (7)
Jestem klasykiem Web 3.0. I co... Kto i za ile kupi Bebo?

Komentarze

2007-12-18 09:12:29 | 85.222.27.* | Marcin Jagodzinski
Re: Naspers kupuje polski Internet. Kosztował 4,2 mld PLN. [2]
no może i mają zasięg, ale to wcale się nie przekłada na zyski z reklamy bo a) w GG
jest ograniczona powierzchnia reklamowa, b) Allegro nie jest platformą reklamową. to
dodawanie twoje jest mocno naciągane. nie mówiąc o samej metodologii Megapanelu ("raz
w miesiącu dostęp" hahaha, ciekawe, czy ktoś kupiłby reklamę w telewizji, w którą raz
w miesiącu włącza, np. na 2 minuty, powiedzmy 30% populacji). skomentuj
2007-12-18 09:35:34 | 88.191.25.* | kaem
Re: Naspers kupuje polski Internet. Kosztował 4,2 mld PLN. [1]
"Oczywiście, Allegro i Gadu-Gadu mają bardzo dużą współoglądalność, jednak ich
połączony zasięg reklamowy jest porównywalny jedynie z Google."
Współoglądalność i połączony zasięg to logiczne rozumując rozłączne pojęcia, więc
błędem jest ich mieszanie. Połączony zasięg to zasięg obejmujący tych co wchodzą na
jeden portal lub na drugi. A współoglądalność dotyczy tych, co wchodzą i na jeden i
na drugi portal.
Mam rację? skomentuj
2007-12-18 09:52:35 | 85.128.71.* | Albert Tomaszewski
ad. a) ograniczona powierzchnia reklamowa przeszkadza w mnożeniu przchodów tylko w
nie wielkim stopniu - gdy mamy nadwyżkę popytu poprostu podnosimy ceny i po kłopocie. skomentuj
2007-12-18 10:03:56 | *.*.*.* | pwrzosin
Współoglądalność serwisów (ktoś korzysta z obu serwisów) sprawia, że po połączeniu
zasięg grupy jest mniejszy niż suma zasięgów dla każdego serwisu - dlatego Naspers
mimo wszystko nie dogoni Google. Ale będzie blisko. skomentuj
2007-12-18 10:13:29 | *.*.*.* | pwrzosin
@Marcin:
ad. a) wyjątkowo zgadzam się z Albertem, co prawda swego czasu GG nasprzedawało na
zapas reklam po starych cenach, ale chyba ten problem da się rozwiązać przez
wprowadzenie nowych form reklamy, zmiany w cenniku i wprowadzenie ofert wynikających
z synergii serwisów takich jak allegro.pl, ceneo.pl, payback czy GG - j widze tu
conajmniej kilka mozliwości komunikacji opt-in z użytkownikami.
ad. b) Allegro może w prosty sposób wprowadzić reklamy przy pełnej akceptacji
użytkowników (zgódź się na czytanie naszych reklam, a my damy ci dodatkowe
wyróżnienie aukcji/powiadomienia przez GG gratis).
Co do metodologii PBI - niestety nie mamy innej.
Dodawanie oczywiście nie jest takie proste, starałem się zaznaczyć to w tekście
wpisu.Mimo to nie da się zaprzeczyć, że wspólnie allegro i GG plus serwisy zależne (w
tym Twój) dotrą do prawie wszystkich polskich internautów. I że kosztował ten cały
polski Internet całkiem sporo, choć znowu nie tak wiele jak mogłoby się wydawać :) skomentuj
2007-12-18 14:45:40 | 83.30.181.* | mapi
ciekawe kiedy zrobią skok na naszą-klasę.pl [1]
ciekawe kiedy zrobią skok na naszą-klasę.pl skomentuj
2007-12-18 18:31:29 | 84.38.27.* | hihi
nasza-klasa juz jest przeciez sprzedana :P skomentuj
Ankieta
Co stanie się z telewizorami?
Zostaną wyparte przez komputery PC
Przejmą funkcje komputerów PC
Razem z PC znikną z rynku
Będą się rozwijać niezależnie od komputerów
Nie mam zdania na ten temat
Mam inne zdanie (komentarz pod wpisem)
O mnie
Piotr Wrzosiński
Piotr Wrzosiński
Najnowsze wpisy
2011-10-03 10:41 W zeszłym tygodniu pod nowym adresem
2011-09-25 18:20 Minął kolejny tydzień
2011-09-19 11:07 Podsumowanie tygodnia
2011-09-12 13:37 Przedruk i przeprowadzka
2011-09-02 17:36 Wybierz swój e-book!
Najnowsze komentarze
2015-02-24 18:33
KamilDawid:
Minął kolejny tydzień
Mam nadzieje, że to nie będzie koniec bloga. Zapraszam
2014-10-08 04:36
Thank you:
Nie ukradliśmy tego HTC z Windows Mobile. Serio.
Thank you http://gamesfree4flash.blogspot.com/[...]
2014-10-08 04:34
Thank you:
Nie ukradliśmy tego HTC z Windows Mobile. Serio.
Thank you http://downloadgamesair.blogspot.com/[...]