7 powodów, aby nie zatrudniać specjalistów social media
 Oceń wpis
   

Czytając polski Internet trudno nie zauważyć wysypu rozmaitych “specjalistów” zajmujących się social media. Ba! powstają całe agencje i działy w agencjach. Są nawet tacy, co mają specjalny dział do kampanii na Facebooku. Jeśli nie chcesz narazić swojej marki na nienawiść Internautów, raczej ich nie zatrudniaj. Oszczędzisz nerwy i pieniądze.

Social media – czyli internetowe narzędzia pozwalające na komunikowanie się i interakcję z użytkownikami za pośrednictwem ich znajomych (sieci społecznych) są modne nie bez powodu. To naprawdę dobre narzędzie do promocji marki. Komunikat przekazany lub poparty autorytetem znajomego jest bardziej wiarygodny niż zwykła reklama. Nasze ciepłe uczucia do przyjaciół mogą opromienić reklamowaną markę. W social media mamy też możliwość dialogu z klientami. Możemy tworzyć z nimi pozytywne relacje, budować lojalność i zapewniać lepszą obsługę.

Zatrudnienie fachowców wydaje się być świetnym pomysłem. Wybiorą dla nas najlepsze sposoby dotarcia do grupy docelowej, zbudują atrakcyjny wizerunek marki, wykorzystają wszystkie zalety nowych narzędzi.

Niestety, świat nie jest idealny. Większość katastrof wizerunkowych w social media, zostało wywołanych nie przez wady produktów, źle wykonane usługi czy nieatrakcyjne marki. Katastrofy były spowodowane wynajęciem specjalistów. Często nawet kompetentnych, ale za to nieuczciwych.

Social media opiera się na interakcjach społecznych. Interakcje społeczne wymagają zaufania. Zaufanie buduje się uczciwością i szczerością. Wynajęty konsultant nie identyfikuje się z marką i jego przekaz nie jest szczery. Użytkownicy Internetu potrafią szybko zidentyfikować wynajętych aktorów, fałszywe “prawdziwe historie”, niezgodność budowanego wizerunku z rzeczywistością.

Co gorsza, spora część aktywnych na rynku specjalistów jest niekompetentna. Ich wiedza opiera się na pobieżnym przeglądaniu zagranicznych blogów. W wypadku zdobycia kontraktu testują swoją wiedzę na koszt Klientów. Zwykle bezmyślnie kopiując rozwiązania z innych rynków.

Kilka przykładów?

Jest na przykład dość znana, młoda i gniewna agencja, która zaleca koncentrowanie się na facebooku, ignorując naszą klasę. Nieważne gdzie są klienci, ważne co podnieca panów z agencji. Tej samej, która “eksperymentuje” powtarzając identyczne wpisy jako wypowiedzi dwóch różnych marek.

Jest też bardzo znany specjalista, skądinąd bardzo pracowicie budujący swoją własną markę, który dziwi się, że skasowano mu konto założone niezgodnie z regulaminem Facebooka. Oraz, że musiał czekać kilka godzin na odpowiedź na pytanie dlaczego zostało ono skasowane. Ten sam zresztą, który był przekonany, że blip ma skalę podobną do twittera i próbował zdobyć 3000 użytkowników obiecując losowanie iphone’a w maju 2009 roku (do dziś nikt tylu nie ma).

Jest też inna agencja, która wczoraj polecała narzędzie do określenia wpływów w social media, będące w rzeczywistości naciągactwem obśmianym w branżowych mediach jakiś miesiąc temu. Dziś zachwyca się ładną stroną producentów tej katastrofy. To ta agencja sprowokowała mnie do wpisu – dziękuję.

Te przykłady to nie najgorsi, nieznani, początkujący czy inne niezdary. To super modna śmietanka z branżowych magazynów. To do nich pewnie wysłałbyś brief.

Jest więc co najmniej siedem powodów, aby nie zatrudniać specjalistów social media:

1. Ty najlepiej znasz swoją markę
2. Ty najlepiej znasz swoich klientów
3. Ty najlepiej odpowiesz na pytania klientów
4. Ty najszybciej zareagujesz na prośbę o pomoc dotycząca twojego produktu/usługi
5. Ty będziesz sugerować się swoimi klientami, a nie wzmiankami na amerykańskich blogach
6. Ty będziesz szanować swój budżet i reputację
7. Nikt nie zarzuci Ci kłamstwa, co najwyżej niezręczność

Oczywiście, są w Polsce ludzie, którzy naprawdę mogą pomóc w budowie strategii social media. Niektórzy pracują nawet w agencjach reklamowych. Niektórzy są bardzo dobrzy w tym co robią. Problem w tym, ze nie jest łatwo odróżnić ich od tych mniej kompetentnych. Niezależnie od tego, czy i kogo zatrudnisz, prawdziwa interakcja z klientami leży po Twojej stronie. Dlatego zastanów się, zanim komuś powierzysz swoją reputację i pieniądze.
 

Komentarze (11)
Głosuj na siebie, nie na... Social Media HERO w każdej firmie!

Komentarze

2010-08-08 11:21:11 | 82.210.140.* | Jacek Gadzinowski
Re: 7 powodów, aby nie zatrudniać specjalistów social media [1]
1. Tak, firma czy marka może znacznie lepiej się komunikować z otoczeniem niż agencja
zewn/osoba zewn.. Lepiej zna siebie, swoich odbiorców klientów. W rzeczy samej, nie
ma jedynie objawionej prawy, ze zewn. siły mogą to zrobić. Wszystko zależy, kto jakie
ma potrzeby - czy potrzeba wsparcia zewn.

2. Na przypadkach innych można się uczyć (ale lepiej to robić, testując prywatnie, a
nie na żywych organizmach). vide KTCz (tak, to jest lekcja pokory). By lepiej
przygotowywać się do działań, by poznać miejsce i dokładnie zaznajomić się z
zasadami/regulaminami. Może też dzięki temu przypadkowi, inni sprawdza swoje profile,
unikając takiej sytuacji. Lub też zastanowią się że są tylko gośćmi, w miejscu gdzie
kto inny jest gospodarzem. Wiec nie ma tego złego, co na lepsze wyjdzie.

3. Koncentrowanie się na jednym tylko kanale komunikacji/społeczności nigdy nie było
i nie będzie rozsądne.
(vide Facebook).

4. Przywołany temat 3k. Chyba nikt nie miał i nie ma wątpliwości że liczba jest
symbolem. Chodziło o 2 rzeczy: zbadać "głębokość tego kanału komunikacji" i reakcje.
To zostało sprawdzone, mowa była o teście. Blip Twitterem nigdy nie był i nie będzie.
Ale swoich entuzjastów będzie miał, swoje możliwości także. Druga sprawa, nie sadze
że mikroblogowanie w Polsce będzie miało taki zasięg jak w US czy UK. Jako Polacy być
może nie mamy takich potrzeb, mamy inna mentalność. Mamy też Facebooka który
zaspakaja tą potrzebę.

To tyle w kwestii odniesienia się do wpisu. Generalnie się z nim zgadzam. skomentuj
2010-08-09 18:01:22 | 77.253.239.* | Klama2
Panie Jacku - kogo interesuje co ma Pan do powiedzenia, czy Pan sie zgadza czy nie.
Pan po prostu nie ma... skomentuj
2010-08-12 15:53:29 | 193.25.1.* | Dominik Szarek
Re: 7 powodów, aby nie zatrudniać specjalistów social media [2]
Piotrek, w zdecydowanej większości się z Tobą zgadzam, ale ten tekst jest dość
dziurawy. Zapominasz o bardzo dużej grupie osób, którzy bez odpowiedniego
nakierowania, wskazówek i przeszkolenia nie są w stanie ruszyć z działaniami w social
media...

napisałem odp na twój wpis u mnie:
http://webshake.tv/blog/index.php/2010/08/12/czasem-sa-powody-do-zatrudnienia-specjal
istow-od-social-media/

pzdr! skomentuj
2010-08-27 11:09:54 | 178.56.47.* | hala
Mam wrażenie że tekst jest jednostorny i opraty o jeden przykład, Trudno wyciągać
takie wioski . Jest wiele przykładów pokazujących jak zatrudnienie specjalisty bardzo
pomogło firmom. Mam wrażenie, że autor ma jakiś żal do kogoś czy do branży dla mnie
miało warygodny. skomentuj
2010-08-27 13:06:49 | 95.155.123.* | Dawid Szczepaniak
Krótko i na temat... [0]
Odpowiadając:
http://www.facebook.com/notes/prideglory-interactive/7-powodow-dla-ktorych-warto-zatr
udniac-specjalistow-od-social-media/455074339244 skomentuj
2010-08-27 13:30:30 | *.*.*.* | pwrzosin
@hala
Zgadzam się, tekst jest jednostronny. Jednak wcale nie trudno wyciągnąć takie
wnioski, bo przykładów wpadek "ekspertów" za granicą jest jeszcze więcej. Przykładów,
kiedy zewnętrzni specjaliści uczynili cuda w social media jak na lekarstwo.
Autor nie ma żalu, wręcz przeciwnie. Jest wdzięczny za powód do wznowienia bloga. skomentuj
2010-09-15 22:27:09 | 89.74.135.* | zniechęcony
Re: 7 powodów, aby nie zatrudniać specjalistów social media [0]
świetny wpis, uderzający wręcz w sedno problemu, pseudoeksperckość w połączeniu z
manipulacją to najgorsze na co może trafić firma poszukująca rozgłosu. warto dodać
też, że te super znane i uznane agencje buzzmarketingowe wciskają kit swoim klientom,
sprzedając im takie rzeczy jak szeptankę, na którą patrzeć nie można, wmawiając że
wszyscy to robią... skomentuj
2010-09-16 13:23:55 | 81.190.235.* | mały miki
Re: 7 powodów, aby nie zatrudniać specjalistów social media [1]
Sam pracuję w takiej śmiesznej agencji, która zarabia na chęci bycia na FB, tylko
dlatego, że inni też tam są... co z tego, że produkt słaby, że nie ma pomysłu na
komunikację - ma być i to najlepiej dużo fanów. Czasem na jedną akcję, a później
porzuca się tych fanów i fanpage umiera powoli i w bólach. Wszystko na ostatnią
chwilę, na przykładzie innych - udanych kampanii, ale jednak po łebkach bez sensu...
Wstyd się przyznawać co się robi skomentuj
2010-09-18 10:30:11 | 83.18.100.* | Coder
Re: 7 powodów, aby nie zatrudniać specjalistów social media [0]
Ogólnie ta cała polska social media / blogosfera to bidna jakaś. Top blogerzy,
pomijając JKM chociaż to zupełnie inny gatunek blogera, w żaden sposób nie prezentują
thought leadership razem z treścią postów, które byłyby prawdziwym food for thought,
co ewidentnie można zauważyć wśod "śmietanki" amerykańskich blogerów. U nas w
przeważającej części są to jakieś newsy, nowiniki i gadanie o byle czym, bez szerszej
analizy i myśli przewodniej. Muszę, jednak powiedzieć, że ten blog zaczyna mi się
jednak podobać. I zdaje się odstawać od reszty bladosfery, której celem jest bardziej
lansowanie się autorów, niż prezentowanie jakiś rzeczywistych przemyśleń. skomentuj
2010-12-04 17:11:10 | 77.252.242.* | ll
sam tez stażuję w czymś takim, po prostu koszmar. Wstyd się przyznać. Zresztą, jaka
to bida, polskie social media, wystarczy spojrzeć na ostatnią "oprawę" kryzysowej
sytuacji w mBanku, niby najbardziej internetowym z internetowych. Syf i dziadostwo,
powtarzane co jakiś czas robimy co w naszej mocy plus zwykłe copy-paste z oficjalnego
komunikatu prasowego... skomentuj
2014-04-11 11:21:40 | 89.65.184.* | Tomasz Smykowski
odp. [0]
Cztery lata temu jak zakładaliśmy agencję social media Websoul to było zaledwie kilka
takich firm w Polsce. Obecnie jest przynajmniej 100. Patrząc na lekkość z jaką ludzie
niektórzy jak czytam w sieci podchodzą do tematu prowadzenia fanpagey, czyli zlecić
to i zapomnieć to taki tekst był potrzebny.

Żeby social media miało sens i przełożenie na cele przedsiębiorcy musi być spójność
między jego wizerunkiem w social media a misją jego firmy, jego charakterem, stylem
prowadzenia firmy, celem, strategią marketingową. Dobra agencja social media dba o
to, żeby tą spójność i więź między klientami a przedsiębiorcą nawiązać, utrzymać i
pielęgnować. skomentuj
Ankieta
Co stanie się z telewizorami?
Zostaną wyparte przez komputery PC
Przejmą funkcje komputerów PC
Razem z PC znikną z rynku
Będą się rozwijać niezależnie od komputerów
Nie mam zdania na ten temat
Mam inne zdanie (komentarz pod wpisem)
O mnie
Piotr Wrzosiński
Piotr Wrzosiński
Najnowsze wpisy
2011-10-03 10:41 W zeszłym tygodniu pod nowym adresem
2011-09-25 18:20 Minął kolejny tydzień
2011-09-19 11:07 Podsumowanie tygodnia
2011-09-12 13:37 Przedruk i przeprowadzka
2011-09-02 17:36 Wybierz swój e-book!
Najnowsze komentarze
2015-02-24 18:33
KamilDawid:
Minął kolejny tydzień
Mam nadzieje, że to nie będzie koniec bloga. Zapraszam
2014-10-08 04:36
Thank you:
Nie ukradliśmy tego HTC z Windows Mobile. Serio.
Thank you http://gamesfree4flash.blogspot.com/[...]
2014-10-08 04:34
Thank you:
Nie ukradliśmy tego HTC z Windows Mobile. Serio.
Thank you http://downloadgamesair.blogspot.com/[...]