Google: Mamy trzy patenty na Twoich znajomych
 Oceń wpis
   

Wyobraź sobie, że wiesz co i do kogo piszą Twoi znajomi korzystający z serwisów społecznościowych. Mógłbyś poznać ich ukrywane przed Tobą tajemnice - na przykład jaki prezent kupić im na Gwiazdkę. Albo gdzie i kiedy będzie najlepsza impreza na którą nikt Cię nie zapraszał.

Google Evil via marketing shift

Jest już na to patent, a nawet trzy różne patenty - niestety nie Ty z nich skorzystasz. Jak donosi IEEE Spectrum, firma Google zarejestrowała niedawno w amerykańskim Urzędzie Patentowym trzy technologie pozwalające na śledzenie użytkowników serwisów społecznościowych.

Technologie Open Profile Content Identification, Custodian based Content Identification, oraz Related Entity Content Identification mają pozwolić właścicielom najpopularniejszej wyszukiwarki poznać wzorce zachowań użytkowników na przeglądanych przez nich profilach, stronach oraz listach kontaktów w serwisach takich jak MySpace, facebook czy nasza-klasa.

Nowe patenty Google mają na celu zwiększyć efektywność reklamy w serwisach społecznościowych. Zależy na tym wszystkim uczestnikom rynku - serwisy społecznościowe starają się utrzymywać z reklam, jednak ponoszą ogromne koszty działalności a z 50 mld USD wydawanych na reklamę online w USA mają zaledwie 1,8 mld.

Na czym polegają nowe sposoby szpiegowania naszych poczynań?

Related Entity Content Identification pozwoli na powiązanie z użytkownikiem informacji z jego listy kontaktów oraz grup w których uczestniczy. Jeśli np. masz w kontaktach 2 osoby należące do grupy poświęconej żeglarstwu, a sam jesteś w grupie "prezenty na Mikołajki", Google będzie mogło zaserwować Ci reklamę mariny w gminie Mikołajki.

Open Profile Content Identification to technologia która przefiltruje pod kątem reklamodawców informacje Twoich profili w serwisach społecznościowych. Jeśli napiszesz w profilu na MySpace, że lubisz piosenkę disco-polo "Różowe majteczki", to dostaniesz reklamę sklepu z bielizną.

Custodian Based Content Identification robi to samo z elementami które linkujesz do swojego profilu. Na przykład jeśli masz odnośnik do swojej strony firmowej, dostaniesz reklamy jej produktów.

Jak widać na powyższych przykładach te elementy nie muszą wcale poprawić skuteczności reklam. Prawdopodobnie nie chcesz zawinąć do Mikołajek, kupić bielizny ani niczego co robi Twoja firma. Jednak jeśli Google połączy to z innymi metodami dobierania reklam do naszych zachowań i kontekstu w jakim je oglądamy, nowe narzędzia mogą być efektywne.

Motywy działania Google i reklamodawców pracujących nad podobnymi technologiami są oczywiste. Mniej oczywiste jest to co jeszcze z naszego cyfrowego cienia można wykorzystać przeciwko nam. Czy szpiegowanie naszych znajomych w celu pokazania nam "lepiej dobranej" informacji marketingowej nie jest przerażające? Czy będziemy w stanie ochronić się przed wścibskimi robotami Google, oraz co chyba ważniejsze - przed doskonale dobranymi reklamami?

Wygląda na to, że granica odporności użytkowników na ingerencje w ich prywatność jest już blisko. Czy wprowadzenie nowych technologii Google spotka się z oporem takim jak behawioralne targetowanie za pomocą technologi Facebook Beacon? Jeśli tak, to już trzymam kciuki za EFF - Googlu, odczep się od moich znajomych!

Komentarze (4)
Blogvertising - czy naprawdę warto?
 Oceń wpis
   

Jak podaje Gazeta Prawna a za nią Manageria, Adtaily, mniej znany z polskich finalistów Seedcamp pracuje nad kolejnym podejściem do blogvertisingu czyli reklamy na blogach.

W Polsce mamy już co najmniej dwa serwisy zajmujące się tego typu reklamą. To Blogvertising.pl (dawniej Krytycy), działający w grupie Money.pl, oraz YellowGreen. zaden z istniejących graczy nie ma na razie dużych kampanii. Adtaily wchodzi wiec na rynek z konkurencją, za to bez obrotów.

Michał Michalik z Blogvertising.pl skomentował dla wnet pojawienie się konkurenta (ma się te układy;))

Czy na rynku blogvertisingu w Polsce jest miejsce dla trzeciego gracza?
Rynek blogvertisingu jest w fazie rozwojowej w Polsce. Rok 2008 dał wyraźny sygnał, że na tym rynku pojawią się wkrótce duże pieniądze. Sieć Blogvertising.pl jest całościowym podejściem do reklamy na blogach i jesteśmy zdecydowani utrzymać pozycję lidera na tym rynku

Jak oceniacie Adtaily (na podstawie informacji prasowych)?

Informacje póki co są w miarę skąpe. Tak jak wspominałem, jesteśmy ciekawi jak będzie w praktyce prezentował się ich system udostępniania reklamy. Na razie trudno ocenić czy będzie to usługa konkurencyjna wobec sieci Blogvertising.pl.

Jakie sa najbliższe plany na przyszłość Blogvertisingu?

Priorytetem w tej chwili jest dla nas wzrost. Skupiamy się przede wszystkim na dwóch obszarach działalności: stałym zwiększaniu zasięgu i wzroście liczby kampanii reklamowych. W obu przypadkach zależy nam bardzo na utrzymaniu wysokiej jakości usług.

Michał wierzy w wartość blogów jako nośnika reklamowego, Adtaily oraz jury Seedcampa najwyraźniej też.

Tymczasem ja ciągle mam wątpliwości. Czy nie jest tak, że w blogu liczy się dla nas opinia autora, a nie to co wisi na jego stronie głównej? Moim zdaniem reklama na blogach to ciągle raczej narzędzie SEO. Prawdziwy marketing za pośrednictwem blogów to blogi korporacyjne oraz relacje firm z blogerami podobne do tych z dziennikarzami.

Mogę się jednak mylić. Kupiliście coś klikając na reklamę na blogu?

[disclaimer: Autor tego bloga przyprowadził kiedyś Krytyków do Money. Poza tym współpracuje z Manageria.pl gdzie wyczytał news o Adtaily]

Komentarze (9)
Krytycy z Money.pl
 Oceń wpis
   
Tadam! Trochę wody w Odrze i Wiśle uplynęło i Krytycy.pl dołączyli do grupy Money.pl. Nowa spółka BrandNewMedia, w której 70% udziałów ma Money.pl będzie zajmować się innowacyjną reklamą na blogach (Krytycy.pl), oraz prowadzeniem prostego agregatora informacji z blogów (BlogNews.pl).



Dzięki włączeniu Krytyków do oferty grupy Money.pl, można mieć nadzieję, że reklama na blogach stanie się czymś znanym wśród dotychczasowych klientów największego w Polsce portalu finansowego. To może oznaczać spory zastrzyk pieniędzy dla polskiej blogosfery, a przynajmniej tej jej części, która na blogowaniu chce zarabiać. Jeśli zaś na blogach pojawią się reklamy instytucji finansowych, to powaga blogów jako medium również wzrośnie.

Jestem przekonany, że Maciek Zawadziński, jako prezes BrandNewMedia nie zmarnuje szansy i trzymam kciuki za dalsze losy jego projektów.

Money.pl inwestuje w coraz ciekawsze przedsięwzięcia: Legalsupport czyli serwisy: e-prawnik.pl i eporadniki.pl, Favore.pl - porównywarka ofert usługodawców, MyStock.pl - społeczność inwestorów giełdowych oraz BusinessClick - biznesowa sieć reklamy kontekstowej, to tylko ostatnie 6 miesięcy. Wszystkie te serwisy są innowacyjne i pokazują nowe sposoby na zarabianie w internecie - a o ile wiem to jeszcze nie koniec listy.

Za jakiś czas okaże sie, które z tych pomysłów były dobre (może wszystkie?). Najważniejsze, że w Money.pl ciągle widać chęć rozwoju i innowacji, mimo ciężkich doświadczeń z pierwszej bańki. Duch garażowy w tej firmie nie zginął :)


[Autor współpracował z Money.pl]
Komentarze (2)
Ebay zabija. Nie wyglądajcie za okno.
 Oceń wpis
   
Właśnie powstał największy program partnerski w internecie. EBay Partner Program zrzesza ponad 100 000 wydawców stron internetowych.
Od 1 kwietnia wydawców tych przestanie obsługiwać ValueClick, a właściwie jego oddział Commission Junction.

Dla Ebay ten ruch był oczywisty - do tej pory platforma aukcyjna musiała dopłacać do każdego kliknięcia prowizję dla pośrednika. Teraz koszt powinien być mniejszy, nawet jeśli trzeba będzie samemu obsługiwać ten ogromny system.

Pytanie tylko, czy za Ebayem podążą inni hurtowi klienci CJ: Travelocity, Apple Store czy Staples. Przypomnijmy, że Amazon.com również prowadzi swój program partnerski samodzielnie.
Czy oznacza to, że "pośrednicy" będą już obsługiwać tylko małych reklamodawców? Czy wtedy wydawcom opłaci się umieszczać ich reklamy na swoich stronach? Sieci reklamowe pozbawione dochodów z obsługi wielkich graczy upadną. Kiedy zaś rynek reklamy zostanie podzielony miedzy kilku graczy nastanie oligopol. A to znaczy, że mali wydawcy mogą powoli żegnać się z niezależnością.

Inna sprawa, że dziś "niebo nad portem miało barwę monitora nastrojonego na nieistniejący kanał". Może to tylko jednorazowa decyzja EBay, które chce oszczędzić parę centów.
Komentarze (1)
Google AdWords jeździ po kibicach. Dynamicznymi tagami.
 Oceń wpis
   
Pomyślicie, że mam jakąś obsesję, ale znowu napiszę o Google. Jeśli wyłączycie AdBlock czytając serwis sportowy gazety (sport.pl), to mogą się wydarzyć dwie rzeczy.
1. Wyłączycie przeglądarkę, bo reklamy przeszkadzają w czytaniu.
2. Przeczytacie reklamy.

Sport.pl wśród wielu pięknych reklam serwuje (jak cała gazeta.pl) także reklamy Google AdWords. AdWordsy pozwalają m.in. na dynamiczne zmienianie reklamy w zależności od kontekstu.

Z AdWords korzysta też mojeauto.pl, jeden z lepszych serwisów motoryzacyjnych w Polsce. Oni mają platformę blogową "Blog Kierowcy", na której pisze np. znany wszystkim redaktor Zientarski, ale też taki kierowca - ratownik drogowy Adam Pietrzak.

Być może słyszeliście już o aferze z flagą wywieszoną przez kibiców Jagielonii na stadionie Legii. Dla zupełnych nerdów - to takie kluby piłkarskie, ich kibice się nie lubią.

Sport.pl o tym napisał. Google zdecydowały, że tam będzie dobrze zareklamować tego ratownika Pietrzaka. I wymyśliły, że najlepiej będzie PRZEJECHAĆ KIBICA.

Efekt poniżej.

[Boguś dzięki za info i screen - jednak z AdBlockiem świat jest nudny]
Komentarze (9)
1 | 2 | 3 |
Ankieta
Co stanie się z telewizorami?
Zostaną wyparte przez komputery PC
Przejmą funkcje komputerów PC
Razem z PC znikną z rynku
Będą się rozwijać niezależnie od komputerów
Nie mam zdania na ten temat
Mam inne zdanie (komentarz pod wpisem)
O mnie
Piotr Wrzosiński
Piotr Wrzosiński
Najnowsze wpisy
2011-10-03 10:41 W zeszłym tygodniu pod nowym adresem
2011-09-25 18:20 Minął kolejny tydzień
2011-09-19 11:07 Podsumowanie tygodnia
2011-09-12 13:37 Przedruk i przeprowadzka
2011-09-02 17:36 Wybierz swój e-book!
Najnowsze komentarze
2015-02-24 18:33
KamilDawid:
Minął kolejny tydzień
Mam nadzieje, że to nie będzie koniec bloga. Zapraszam
2014-10-08 04:36
Thank you:
Nie ukradliśmy tego HTC z Windows Mobile. Serio.
Thank you http://gamesfree4flash.blogspot.com/[...]
2014-10-08 04:34
Thank you:
Nie ukradliśmy tego HTC z Windows Mobile. Serio.
Thank you http://downloadgamesair.blogspot.com/[...]