Jak stworzyć skuteczny mailing (a nie kolejny spam)
 Oceń wpis
   

Po wpadce z ankietą gazety każdy mógł poczuć jak to jest wysyłać masowy mailing. Poziom produkcji zaprezentowany przez użytkowników - szabrowników był jednak mizerny. Ponieważ właśnie opublikowano fajne badania o mailingach, dowiedzcie się jak stworzyć mailing doskonały. Albo chociaż "w miarę skuteczny".

Dlaczego firmy wysyłają spam?

Masowa wysyłka reklam pocztą elektroniczną to jedno z podstawowych narzędzi marketingu internetowego. Chociaż większości internautów ta forma reklamy kojarzy się ze zwalczanym na wszelkie sposoby spamem, mailing jest wyjątkowo skutecznym i popularnym narzędziem komunikacji z klientem. Według szacunków eMarketer.com wydatki na reklamę przez email w 2009 roku wyniosą 488 milionów dolarów.

Nic dziwnego. Mailing elektroniczny jest bardzo tani zachowując sporą skuteczność. Według badań amerykańskiego Stowarzyszenia Marketingu Bezpośredniego (DMA) wysylka ofert do amerykańskich konsumentów (B2C) miala efektywność 17,2%, zaś do firm (B2B) 9,2%.

Jak wysyłać mailing (a nie spam)?

Aby Twój e-mail nie był potraktowany jako spam i spełnił swoja rolę, musisz spełnić określone warunki. W tym wpisie pomijam wymagane przez prawo informacje o nadawcy, zgodę na otrzymanie takiej wysyłki - te podstawy powinny dotyczyć każdego mailingu. Dla skuteczności Twojej kampanii mailingowej istotne są inne rzeczy.

1. Grupa docelowa.

Im lepiej znasz swoich odbiorców, tym większa będzie skuteczność kampanii. Zewnętrzne bazy danych, mimo teoretycznie większego zasięgu, zwykle oznaczają niższą efektywność.

2. Właściwy tytuł/temat wiadomości.

Generalnie częściej otwierane są wiadomości o krótkich tytułach. Badanie firmy Epsilon [PDF] wykazało, że ważne są też inne czynniki. Co należy zrobić, żeby tytuł maila zachęcił do jego otwarcia?

  • Początek tematu musi zawierać najważniejszą informację
  • Im krótszy temat wiadomości tym łatwiej dostarczysz swój komunikat.
  • Długie tematy powinny być używane tylko w ostateczności.
  • Jeśli masz wątpliwości przetestuj różne wersje tematu

Od siebie dodam też, że temat powinien być uczciwy - napisz o swojej ofercie w temacie. To rozsądne - temat zobaczą wszyscy, a samą wiadomość nieliczni.

3. Właściwa treść komunikatu

Większość poradników nakazuje utrzymywanie jakiegoś określonego stylu wiadomości. Część marketerów przekonuje też o większej atrakcyjności grafik, animacji Flash i multimediów w wiadomościach. Świadczy to o niezrozumieniu zasad rządzących światem internetu.

Takie e-maile reklamowe są równie przyjazne internautom jak reklamy pop-up z ogłuszająca muzyką. Owszem, ktoś może w nie w panice kliknąć, ale na pewno nie będzie oglądał wyświetlonej strony.

Dużo większą skuteczność uzyskasz starając się upodobnić swoj e-mail reklamowy do zwykłego listu od znajomego. Doskonałą listę zasad tworzenia takiego "osobistego" listu zamieścił na swoim blogu Seth Godin. Warto sprawić aby Twój mailing był z nimi choć w części zgodny.

O czym pamiętać?

Właściwy dobór powitania.
Czy w Twojej grupie docelowej w mailach pojawia się zwrot "Szanowny Panie," czy raczej "Witaj," albo "Cześć!"?
Odpowiednie formatowanie. W normalnych emailach bardzo rzadko stosuje się jakiekolwiek formatowanie tekstu. Za to prawie zawsze jest akapit po powitaniu i przed podpisem. Trzymaj się tych zasad także w swoim mailu - każde odstępstwo od normy zwiększa szanse na usunięcie bez przeczytania.
Brak obrazów i multimediów w treści maila. Zajrzyj do swojej skrzynki pocztowej. Wiadomości z takimi dodatkami to zwykle spam, prawda?

Twój email powinien być krótki i zawierać co najmniej kilka odośników. Jeśli ktoś będzie zainteresowany wiadomością, to ich użyje. Jeśli nie, to i tak nieprzeczyta dlugiej epistoły.
 

Kiedy wysyłać swój mailing?

Według badań firmy Smith-Harmon [PDF], najpopularniesze dni wysyłek to poniedziałek i wtorek (39%), oraz czwartek (37%) i piątek (36%).

W poniedziałki ludzie czytają pocztę rozpoczynając tydzień pracy. Wtorek daje szansę na przejrzenie wiadomości w ciągu tygodnia. Koniec tygodnia to idealna pora na wysyłkę, jeśli liczysz na odczytanie wiadomości w weekend.

W rocznej perspektywie aktywność mailingowa jest związana z "okazjami" do zakupów. Prym wiodą oczywiście Święta Bożego Narodzenia. W grudniu mailingów zawsze jest najwięcej i niestety sa wtedy najmniej efektywne.



Uzbrojeni w te informacje możecie tworzyć całkiem fajne mailingi, których nie skasuję przed przeczytaniem.

Zobacz też:

Raport Najlepsze praktyki zarządzania danymi e-mail" (PDF, EN) IAB USA.
Blog E-mail marketing i inne przypadki"
Porady na blogu firmowym freshmail

Komentarze (2)
Goliat odpowiada. Office Live Beta.
 Oceń wpis
   
Office Live
Pisałem dziś rano o ataku Adobe na MS Office, że Buzzword to bardzo poważne zagrożenie dla podstaw finansowych Redmond. Okazało się, że Microsoft nie da się dobić i nadal jest Live (to też już pisałem).
Odpowiedź Microsoft nie jest zaskakująca, jednak zaskakuje jej szybkość. Jeszcze nigdy Microsoft nie reagował na rynek tak błyskawicznie.
Dziś Jeff Raikes, szef Microsoft Business Division ogłosił otwarcie publicznych testów Microsoft Office Live Workplace.
To prawdziwa Gigantomachia. Czy stworzy nowy świat aplikacji biurowych?
Komentarze (0)
Kto dobije Microsoft?
 Oceń wpis
   
Do grona drapieżników atakujących dominację Microsoftu (MSFT) na rynku aplikacji biurowych dołączył kolejny potężny gracz. Oprócz gigantów takich jak Google (GOOG), Sun Microsystems (JAVA), IBM (IBM) i hordy małych start-upów, na Redmond łakomie zerka Adobe Systems (ADBE).

Adobe ogłosiło właśnie na konferencji Adobe MAX 2007 przejęcie, za nieujawnioną górę pieniędzy, firmy Virtual Ubiquity. To oficjalne wejście na rynek aplikacji biurowych. Virtual Ubiquity to firma, która stworzyła Buzzword, edytor tekstu online pozwalający na współpracę wielu osób przy jednym dokumencie. Buzzword jest zbudowany na frejmłorku Flex, co pozwoli Adobe na szybki rozwój aplikacji (Flex jest platformą wyprodukowaną przez Adobe).

Microsoft żyje ze swojego pakietu Office, jednak od jakiegoś czasu ta jedyna naprawdę dochodowa działalność firmy z Redmond jest zagrożona. Zagrożeniem są aplikacje webowe o rosnącej funkcjonalności i niezawodności.
Microsoft mógł skutecznie bronić się przed małymi firmami. Jednak Google w sojuszu z CapGemnini, IBM, Sun, czy właśnie Adobe to firmy już obecne na rynku korporacyjnym, zapewniające wysoką jakość obsługi i naprawdę niebezpieczne dla MS Office.

Buzzword nie jest jeszcze "MS Office killer" - platforma Flex wymusza stosowanie Flash Playera 9, co oznacza, że korporacje będą z niego korzystać pewnie w przyszłym roku (wgranie nowego oprogramowania internetowego do korporacyjnej sieci wymaga wielu absurdalnych dla przeciętnego użytkownika zabiegów). Jednak Buzzword ma ogromne zalety. Jego funkcjonalność jest NAPRAWDĘ porównywalna z aplikacją desktopową. Buzzword ma też jako jedyna aplikacja nie-desktopowa wygodne i czytelne narzędzie recenzji w formie znanych z Ms Office baloników.
Dzięki wsparciu Adobe Buzzword może wkrótce być standardem do czytania i edycji dokumentów PDF.

Warto zauważyć, że Buzzword może być zemsta Adobe za wtargnięcie Microsoftu na działkę zarezerwowaną dla właściciela Flasha.
Ciekawe kto wygra Adobe Buzzword z Microsoft Office, czy Microsoft Silverlight z Adobe Flash.

Ja stawiam na Redmond a ty?

[via: GigaOM]
Komentarze (1)
Ankieta
Co stanie się z telewizorami?
Zostaną wyparte przez komputery PC
Przejmą funkcje komputerów PC
Razem z PC znikną z rynku
Będą się rozwijać niezależnie od komputerów
Nie mam zdania na ten temat
Mam inne zdanie (komentarz pod wpisem)
O mnie
Piotr Wrzosiński
Piotr Wrzosiński
Najnowsze wpisy
2011-10-03 10:41 W zeszłym tygodniu pod nowym adresem
2011-09-25 18:20 Minął kolejny tydzień
2011-09-19 11:07 Podsumowanie tygodnia
2011-09-12 13:37 Przedruk i przeprowadzka
2011-09-02 17:36 Wybierz swój e-book!
Najnowsze komentarze
2015-02-24 18:33
KamilDawid:
Minął kolejny tydzień
Mam nadzieje, że to nie będzie koniec bloga. Zapraszam
2014-10-08 04:36
Thank you:
Nie ukradliśmy tego HTC z Windows Mobile. Serio.
Thank you http://gamesfree4flash.blogspot.com/[...]
2014-10-08 04:34
Thank you:
Nie ukradliśmy tego HTC z Windows Mobile. Serio.
Thank you http://downloadgamesair.blogspot.com/[...]