Powrót do przyszłości: Jurassic Web PL
 Oceń wpis
   

W Slate Magazine pojawił się świetny wpis Farhada Manjoo wspominającego Sieć w 1996 roku. Dziś trudno sobie wyobrazić, że interesował nas Internet bez YouTube, Digga, blogów Huffington Post, Gawker czy Perez Hilton. Nie było Google, Twittera, Facebooka, ani Wikipedii. Ani Plotka z Pudelkiem.

W Polsce 1996 rok był początkiem rewolucji internetowej. Wcześniej w polskiej sieci dominowali głównie akademicy korzystający z naukowej sieci BITNET/PLEARN oraz uczelnianych numerów dostępowych oraz terminali. Autor tego bloga więcej czasu niż w bibliotece spędzał w CIUW oczekując na swoje 30 minut przed komputerem z systemem OS/2 i supernowoczesną przeglądarką WWW Netscape Navigator (o niebo przewyższającą wbudowany w Windows 95 Internet Explorer 3.0).

Oczekiwanie uprzyjemniał pracujący na UW system mainframe VM - pracowaliśmy na nim w trybie tekstowym na przedziwnych niemieckich klawiaturach o dziesiątkach klawiszy funkcyjnych.

1996 rok dopuścił do Sieci "zwykłych użytkowników". W kwietniu uruchomiono ogólnopolski numer dostępowy TP (0202 122 - działa do dziś!). W grudniu 1996 roku pojawiły się pierwsze darmowe skrzynki e-mail w Polsce - free.polbox.pl (padły nie wiadomo kiedy). Jedynym komunikatorem było właśnie uruchomione ICQ firmy Mirabilis z mniej niż milionem użytkowników na całym świecie. To tam wielu z nas szlifowało swój angielski rozpoczynając rozmowy od sakramentalnego pytania "asl?" (age, sex, language?).

Dominująca wyszukiwarka nazywała się Altavista. Dopiero w 1997 roku powstała polska wyszukiwarka Infoseek - w 1996 roku mieliśmy jedynie Netoskop. W 1996 roku zasobów w języku polskim było dramatycznie mało. Istniał Sunsite, gazeta internetowa Donosy oraz krakowskie wydanie Gazety Wyborczej (Gazeta w Krakowie).

Był pierwszy (beznadziejny) polski portal Wirtualna Polska o dziwacznym adresie wp.cnt.pl. CNT oznaczało Centrum Nowych Technologii. W listopadzie 1996 roku powstał tez Wirtualny Serwis Ekonomiczny, czyli dzisiejsze Money.pl - właściciel bbloga. WSE miał adres "http://www.prorexim.com.pl/wse.htm" i składał się z tabelek z danymi przepisywanymi z porannej papierowej Gazety Wyborczej.

Z braku innych zajęć czytaliśmy więc z wypiekami na twarzach dyskusje w polskim Usenecie, oraz na zapomnianym dziś fenomenie - e-mailowych listach dyskusyjnych. Głównym kanałem komunikacji obok poczty elektronicznej pozostawał IRC, którego największe polskojęzyczne kanały #polska i #warszawa właśnie w 1996 roku przestały być użyteczne ze względu na ogromną ilość użytkowników.

Uwielbiałem tamten Internet. Nie do końca podoba mi się, co z niego wyrosło. Dziś głównym zasobem Sieci nie jest już katalog Biblioteki Kongresu USA. Amerykański megapudelek, Perez Hilton zaliczył wczoraj 14 milionów odsłon. Nie ma czego gratulować.

[zainspirowane przez Slate Magazine - w sieci od 1996 roku!]

Komentarze (9)
Chwała bohaterom – żegnamy Inteligo.
 Oceń wpis
   
W 1999 roku David Putts i Andrzej Klesyk z McKinsey w samolocie z Londynu do Warszawy wymyślili Inteligo. W tym samolocie zaczęła się bankowość elektroniczna w Polsce. 21 marca 2008 marka Inteligo zniknie z rynku zastąpiona przez iPKO. Czas pionierów dobiegł końca.

Na początku maja 2001 roku, dzięki wsparciu Bankgesellschaft Berlin, Inteligo zaoferowało Polakom wirtualne konta bankowe. Równocześnie z Inteligo powstały oferty mBanku i VW Bank Direct. Jednak moim zdaniem to marketing Inteligo sprawił, że tradycyjne banki, a przede wszystkim zwykli Polacy uwierzyli, że bank może nie mieć marmurowych posadzek. To było moje pierwsze konto z dostępem przez internet.


Inteligo było też marką, która wyznaczyła kształt wszystkich polskich rachunków bankowych. W wywiadzie dla Computerworld Przemysław Henschke, dyrektor działu informatyki Inteligo mówił:

„Mieliśmy pełną swobodę, nie musieliśmy się martwić o integrację systemu z istniejącymi aplikacjami, bo takich w ogóle nie było.”

Inteligo było budowane przez Compaq Computers, systemem centralnym był popularny w naszym regionie Profile, produkowany przez Fidelity Information Services. Rozwiązania IVR i Call Center pochodziły od Alcatela, obsługę kart zapewniał Euronet. Witrynę internetową oraz CMS oparty na RedDot wykonała agencja e-point. Co ciekawe wizerunek banku tworzyła malutka agencja A Linea, stworzona naprędce do tego projektu przez studio graficzne Studio Kurczak.

W ciągu pierwszego miesiąca wirtualny bank zdobył 30 mln zł depozytów i 23 tysiące klientów. Do stycznia 2002 roku miał dwukrotnie wyższą dynamikę pozyskiwania nowych Klientów niż mBank (dane za "Rzeczpospolita") - 12 tysięcy nowych rachunków miesięcznie.


Niestety niemiecki właściciel Inteligo szybko wpadł w kłopoty i w 2002 roku Inteligo zostało sprzedane. Dynamicznie rosnąca baza klientów (w chwili przejęcia było ich ponad 150 tysięcy) w rękach PKO BP przestała być atutem. Konto Inteligo przestało być innowacyjne i wyprzedzające konkurencję jakością obsługi klienta, dodatkowo wprowadzono opłaty za jego prowadzenie.

Kolejna kampanie marketingowe Inteligo w PKO akcentowały głównie wygodę korzystania z konta Inteligo. Tymczasem konkurencyjne oferty były równie wygodne i korzystniejsze dla użytkowników. Tak zmarnowano rozpoznawalność marki na poziomie 14% w 2002 roku (GfK Polonia, Navigator 2002).


BRE Bank wykorzystał sytuację rozwijając swoje wirtualne produkty mBank i MultiBank. W tej chwili synonimem konta elektronicznego jest właśnie mBank.

Marka Inteligo straciła swą wartość i w tym miesiącu pożegnamy się z nią ostatecznie. Jednak to dzięki Inteligo w Polsce jest teraz 12 mln kont bankowych, które można obsługiwać online. Aż 6,5 mln Polaków dokonuje transakcji elektronicznych (dane ZBP). W 2006 roku według TNS OBOP korzystanie z bankowości elektronicznej deklarowała jedna czwarta polskich internautów i aż 16% osób posiadających rachunki bankowe.


Może następca Inteligo - iPKO będzie pierwszym kontem prezesa PiS? Już nie jest niemieckie i można robić przelew przy piwku. Także z Biblioteki UW.

[update: Dzięki czytelnikom wnet uzupełniam: Szy.: - pierwszym kontem z obsługą przez internet było konto elektroniczne PBG, później znane jako Telepekao. Tomasz Topa: w rzeczywistości marka i usługa inteligo na razie pozostają, 21 marca znika marka pko inteligo. Amra: Inteligo nie tylko nie zniknie, ale będzie rewitalizowane, o czym można przeczytać na Bankierowym PRNews]


Komentarze (14)
Ankieta
Co stanie się z telewizorami?
Zostaną wyparte przez komputery PC
Przejmą funkcje komputerów PC
Razem z PC znikną z rynku
Będą się rozwijać niezależnie od komputerów
Nie mam zdania na ten temat
Mam inne zdanie (komentarz pod wpisem)
O mnie
Piotr Wrzosiński
Piotr Wrzosiński
Najnowsze wpisy
2011-10-03 10:41 W zeszłym tygodniu pod nowym adresem
2011-09-25 18:20 Minął kolejny tydzień
2011-09-19 11:07 Podsumowanie tygodnia
2011-09-12 13:37 Przedruk i przeprowadzka
2011-09-02 17:36 Wybierz swój e-book!
Najnowsze komentarze
2015-02-24 18:33
KamilDawid:
Minął kolejny tydzień
Mam nadzieje, że to nie będzie koniec bloga. Zapraszam
2014-10-08 04:36
Thank you:
Nie ukradliśmy tego HTC z Windows Mobile. Serio.
Thank you http://gamesfree4flash.blogspot.com/[...]
2014-10-08 04:34
Thank you:
Nie ukradliśmy tego HTC z Windows Mobile. Serio.
Thank you http://downloadgamesair.blogspot.com/[...]