Jak zrobić wirusową kampanię reklamową na YouTube
 Oceń wpis
   

Jak zrobić wirusową kampanię reklamową na YouTube

Masz dosyć Prezydenta Kaczyńskiego? Wkurza Cię polityka PO wobec służby zdrowia? Uważasz, że Radio Maryja tym razem już przesadziło?

A może chciałbyś, aby Twój produkt stał się popularny wśród młodych ludzi? Twoja firma ma mało zleceń?

Internet pozwala na szybkie i tanie rozpropagowanie Twojego komunikatu. Zarówno w Polsce jak i w USA są już przykłady skutecznych kampanii wirusowych bazujących na filmach dostępnych online.

W Stanach Zjednoczonych dobrymi przykłady takich osób i grup które wykorzystały filmy online są Brave New Films reżysera Roberta Greenwalda, kampania Phila de Vellis który stworzył film "Vote Different" czy filmy Victims Voice, stworzone przez stowarzyszenie założone przez Keitha Emisa.

Czego potrzebujesz?
  • Kamera cyfrowa
  • Konto na stronie umożliwiającej publikację filmów, np. YouTube
  • Komputer z prostym oprogramowaniem do obróbki video.
Prowokacja to podstawa.

Zdaniem ekspertów najefektywniej w internecie działają reklamy, które opowiadają jakąś historię oraz zawierają element zachęcający ich pokazywania znajomym. Takim elementem jest dowcip lub kontrowersja. Warto używać metafor, które przemawiają do docelowych odbiorców. Reklamie pomaga, gdy jej temat wywołuje emocje u odbiorców.

"Wybierz temat i bądź prowokacyjny," mówi Julian Mulvey, współwłaściciel waszyngtońskiej firmy Devine Mulvey, zajmującej się komunikacją marketingową polityków Partii Demokratycznej. "Ponieważ używasz medium wizualnego i bazującego na emocjach, skoncentruj się na stworzeniu interesującej opowieści."

Kolejna rada Mulveya, który zdobył już 14 nagród Amerykańskiego Stowarzyszenia Konsultantów Poiltycznych za swoje kampanie: Nie komplikuj. Większość ludzi nie poświęci całej uwagi filmom w internecie - mają w ciągu dnia wiele jednoczesnych zadań.

"Jeśli stworzyłeś dobrą wizualną metaforę, to odwaliłeś kawał dobrej roboty".

Przykładem takiej metafory jest film pod tytułem "Social Insecurity", który wykonano w ramach kampanii Demokratów przeciwko planom administracji Busha, dotyczącym prywatyzacji ubezpieczeń społecznych. Film z efektami dźwiękowymi ukazuje animowanego Busha spychającego wózek ze staruszką po linii spadającego wykresu. W tym samym czasie lektor wyjaśnia prezydenckie plany.

Spot został pobrany ponad 750,000 razy już w dzień po jego publikacji. Był również omawiany w głównych stacjach telewizyjnych.

W Polsce podobnymi sukcesami może się pochwalić kampania Muppet Sejm, stworzona anonimowo przez jednego z dziennikarzy Gazety Wyborczej na blogu macdac.blox.pl. Filmy Macdaca wyśmiewające polityków PiS i przystawek trafnie oddawały Sejm opanowany przez tą koalicję jako „Muppet Show”. Warstwa dźwiękowa składa się w tych filmach ze zmontowanych fragmentów programów informacyjnych i wypowiedzi polityków. Muppet Sejm był retransmitowany i omawiany m.in. przez informacyjną telewizję TVN24.

Znajdź pomocników

Jeśli nie masz czasu lub umiejętności aby samemu stworzyć film, poproś kogoś o pomoc. W USA możesz skorzystać z serwisu Craigslist, w Polsce poszukaj fachowców na specjalistycznych forach dyskusyjnych lub w serwisie zlecenia.przez.net

Do filmu "Less Jobs More War" Greenwald zatrudnił aktorów za pośrednictwem agencji aktorskiej.

Napisz scenariusz i dialogi

Keith Emis to konserwatysta i przeciwnik byłego Gubernatora Arkansas Mike’a Huckabee, kandydującego teraz na urząd Prezydenta USA z ramienia Partii Republikańskiej. Emis stworzył film wymierzony w Huckabee, który szybko zaczął rozprzestrzeniać się jako wirus. Dzięki popularności filmu akcja uzyskała wsparcie finansowe pozwalające na założenie stowarzyszenia zwolnionego od opodatkowania (tzw. 527 group).


Emis tworząc Victims Voice odnalazł matkę zamordowanej Carol Sue Shields i napisał dla niej scenariusz, z którego odczytała swoją historię. Film ukazał się w sieci tuż przed Bożym Narodzeniem, kiedy Huckabee walczył o głosy w prawyborach w Iowa. Zainteresowani filmem dziennikarze zaczęli dzwonić do polityka. Kluczem skuteczności tej kampanii było "influence the influencers" - czyli wpłynięcie na ludzi wywierających wpływ na innych.

Nie patrz na innych z góry

"W komunikacji politycznej ton przekazu jest bardzo ważny," mówi Julian Mulvey. "Jeśli wyglądasz na niezrównoważonego szaleńca ludzie tego nie pominą. Ocenią Cię na podstawie sposobu prezentacji zanim zaczną myśleć o tym co mówisz."

Na krajowym podwórku idealnym przykładem jest Janusz Korwin-Mikke. Jego często rozsądne propozycje nie są nawet wysłuchiwane ze względu na fatalny wizerunek tego polityka.

Slice & Dice - czyli tnij i kawałkuj

Dobry montaż video da Twojemu filmowi siłę. Więszość filmów obecnych w sieci jest montowana programem Apple Final Cut Pro, który przy okazji kompresuje pliki co ułatwia ich wgrywanie do internetu. Istneiją jednak inne tańsze rozwiązania, takie jak iMovie, Sony Vegas czy Roxio Creator.

Użytkownicy komputerów Mac mogą użyć darmowego programu iSquint do kompresji filmu do formatu dostosowanego dla iPod’a.

Udostępniaj i promuj

Wgraj swój film do sieci. Jest wiele serwisów, które się do tego nadają, jednak dla politycznych kampanii najlepszy wydaje się YouTube ze względu na swoją popularność.

Jeśli wgrasz tylko jedną kopię filmu liczba oglądających może szybko sprawić, że Twoja kampania trafi na stronę główną serwisu.

Żeby przyspieszyć promocję kampanii roześlij emaile do swoich znajomych. Możesz też poinformować blogerów zainteresowanych podobną tematyką o swoim filmie. Jeśli Twój film pojawi się w serwisie wykop.pl dotrzesz do naprawdę wielu polskich internautów.

Znajdź prawnika póki czas

Może sie zdarzyć, że ludzie zechcą wspierać Twoją kampanię finansowo - jeśli tak się stanie będziesz musiał zastanowić się nad założeniem stowarzyszenia lub partii, być może zechcesz też założyć firmę doradzającą innym jak tworzyć kampanie reklamowe w Internecie. Może też okazać się, że naruszyłeś czyjeś prawa autorskie lub ktoś poczuł się znieważony Twoim filmem. Dlatego lepiej zawczasu zaprzyjaźnić się z jakimś prawnikiem, który pomoże Ci uchronić się przed kłopotami.

Zobacz też prezentację "Czy memetyka może pomóc w stworzeniu marketingowej plotki", przedstawioną przez Roberta Droździkowskiego, Michała Protasiuka oraz Piotra Wrzosińskiego na VIII kongresie PTBRiO. Tekst zainspirowany i oparty na Wired How-to Wiki

Mozesz używać tego tekstu na zasadach licencji Creative Commons Attribution, Non-Commercial, Share A Like 3.0 USA.

Komentarze (3)
Irydi Booster - polski konkurent iPoda.
 Oceń wpis
   
Wczoraj na Auli zobaczyłem Polski Odtwarzacz Multimedialny Booster, stworzony przez Irydi - czyli Irys Digital.
Irys Digital to według strony oficjalnej "grupa młodych polskich inżynierów". W rzeczywistości za projektem stoi geograf Maciej Marczewski, który w Irlandii mył okna, potem kupił bilet do Chin i tam zamówił odtwarzacz multimedialny odpowiadający jego własnym wymaganiom. Główną cechą zabawki, której szczegółowy opis znajdziecie na blogu Khorna jest wykorzystanie 2,5 calowych dysków twardych. Oczywista zaleta tego urządzenia to tanie przechowywanie dużej ilości danych - wersja 120 GB kosztuje jedynie 1099 PLN. Wadą może być awaryjność - jednak odporne na wstrząsy SSD są znacznie droższe.
Wygląda na to, że funkcjonalność Boostera jest porównywalna tylko z Creative Zen, iPod wysiada w przedbiegach jeśli chodzi o oferowaną funkcjonalność.
Irydi zamierza wkrótce zaprojektować kolejny odtwarzacz od podstaw, wraz z własnymi projektami podzespołów. Maciek rozważa też przeniesienie montażu do Polski - jako potencjalną lokalizację montowni wymienił Łódź.

Dla wnet najważniejsze jest to, że Maciek pokazał, że można zrealizować swoje marzenia nawet startując jako geograf myjący okna w Irlandii. Drodzy czytelnicy, nie narzekajcie więc tylko realizujcie swoje pomysły - nawet te szalone. Większość wynalazków powstaje podobno dlatego, że wynalazca nie wie, że coś jest niemożliwe :)

Więcej o karierze Maćka przeczytacie w Polska The Times. Będzie też można go spotkać na żywo na jednym z kolejnych spotkań Aula Polska.

[Foto: M.Jeziorek, Polskapresse]
Komentarze (0)
Eksplozja internetu w Rosji
 Oceń wpis
   

Według eMarketer.com do końca 2008 roku w Rosji będzie ponad 40 milionów użytkowników Internetu. W Europie jedynie Niemcy mają większą populację Internautów.

Do 2012 roku 43% Rosjan będzie korzystać z Internetu - to o 72% więcej niż w 2007 roku.

Użytkownicy i penetracja Internetu w Rosji

Ben Macklin, starszy analityk z eMarketer wskazuje, że kraje naszego regionu napędzają wzrost Internetu w całej Europie, podczas gdy kraje skandynawskie czy Holandia osiągnęły już nasycenie dostępem do Internetu.

Penetracja Internetu w Europie

Europa Środkowo-Wschodnia staje się więc obiektem zainteresowania dla wielkich e-biznesu, zwłaszcza, że jednocześnie rozwija się u nas cała infrastruktura.

Badanie comScore World Metrix we wrześniu 2007 wskazywało, że penetracja Internetu w Rosji to jedynie 12%. Różnica wynika z metodologii, a zwłąszcza z różnego ograniczenia wieku - comScore mierzy tylko użytkowników w wieku 15+, podczas gdy eMarketer bada populację od 3 roku życia w górę. Dane eMarketera obejmują także dostęp do urządzeń mobilnych oraz kafejek internetowych. Oczywiście dane eMarketera obejmują także okres od września do grudnia, co przy dynamicznym rozwoju operatorów telekomunikacyjnych poza Moskwą znacząco wpływa na dane.

Rosyjska Fundacja Opinii Publicznej również opublikowała dane o penetracji Internetu w Rosji na koniec 2007 roku. Te wyniki są zbliżone do badania eMarketer wskazując na korzystanie z Internetu co najmniej raz w miesiącu przez 23% dorosłych Rosjan.

W świetle tych badań nie dziwi, że AOL wchodzi na polski rynek, nawet nie mając nic do zaoferowania. Gdy w reszcie Europy rynek się skończył, u nas ciągle jest szansa na wzrost wynikający z samego zwiększania się liczby użytkowników Internetu.

Także dla polskich firm internetowych kierunek wschodni powinien stać się ważnym elementem planów rozwoju - tam wciąż mamy szansę być pierwsi, nawet jeśli oferujemy jedynie mneij lub bardziej udane kopie amerykańskich serwisów.

Czy Maciek Popowicz wkrótce odpali serwis nasha-shkola.ru Trzymam kciuki! [update: Marcin Jagodziński donosi, że nasza-klasa w Rosji to odnoklassniki i są mega fajne, więc n-k nie ma szans na ekspansje w Rosji]

[wpis oparty na raporcie firmy eMarketer "Russian Online Population Explosion - Moving the Web beyond Moscow".]
Komentarze (0)
Ankieta
Co stanie się z telewizorami?
Zostaną wyparte przez komputery PC
Przejmą funkcje komputerów PC
Razem z PC znikną z rynku
Będą się rozwijać niezależnie od komputerów
Nie mam zdania na ten temat
Mam inne zdanie (komentarz pod wpisem)
O mnie
Piotr Wrzosiński
Piotr Wrzosiński
Najnowsze wpisy
2011-10-03 10:41 W zeszłym tygodniu pod nowym adresem
2011-09-25 18:20 Minął kolejny tydzień
2011-09-19 11:07 Podsumowanie tygodnia
2011-09-12 13:37 Przedruk i przeprowadzka
2011-09-02 17:36 Wybierz swój e-book!
Najnowsze komentarze
2015-02-24 18:33
KamilDawid:
Minął kolejny tydzień
Mam nadzieje, że to nie będzie koniec bloga. Zapraszam
2014-10-08 04:36
Thank you:
Nie ukradliśmy tego HTC z Windows Mobile. Serio.
Thank you http://gamesfree4flash.blogspot.com/[...]
2014-10-08 04:34
Thank you:
Nie ukradliśmy tego HTC z Windows Mobile. Serio.
Thank you http://downloadgamesair.blogspot.com/[...]